به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل از ايسنا: در هفتهاي كه گذشت برخي از خريداران خودروهاي پرتيراژ داخلي با «پاسخ موجود نيست» در برخي از نمايندگيهاي رسمي فروش خودروسازان مواجه شدند.
به گفته برخي از نمايندگيهاي رسمي فروش دو خودروساز بزرگ، عرضه محصولات اين شركتها در هفته گذشته تقريبا متوقف بوده و به همين دليل برخي از نمايندگيهاي فروش خودرويي براي عرضه نداشتند.
با اين حال در اين هفته در گروه محصولات گروه خودروسازي سايپا انواع خودروي سايپا ايكس 100 (پرايد) در سطح نمايندگيهاي فروش اين شركت موجود نبوده و تنها برخي از نمايندگيها تعداد محدود موجودي خود را به قيمتهاي بالاتري عرضه ميكردند بهگونهاي كه سايپا 131 حدود 11 ميليون و 500 هزار تومان قيمتگذاري شده بود در حاليكه قيمت كارخانهاي اين خودرو حدود 9 ميليون و 500 هزار تومان است.
تيبا نيز در بسياري از نمايندگيهاي فروش موجود نبوده و برخي از نمايندگيها نيز اين خودرو را به قيمت حول و حوش 15 ميليون و 500 هزار تومان عرضه ميكردند در حاليكه قيمت كارخانهاي تيبا تقريبا 12 ميليون و 850 هزار تومان است.
تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نيز به صورت محدود و به قيمت حدود 24 ميليون تومان در برخي از نمايندگان سايپا عرضه ميشد البته قيمت اين خودرو در كارخانه سازنده حدود 17 ميليون و 500 هزار تومان است.
قيمت مگان نيز در مدل 2000 اتوماتيك آن به حدود 51 ميليون تومان رسيده است در حاليكه قيمت كارخانهاي اين خودرو حدود 37 ميليون تومان است.
ماكسيما نيز در حالي در برخي از نمايندگيهاي سايپا حدود 66 ميليون تومان قيمت خورده بود كه قيمت كارخانهاي آن 57 ميليون و 700 هزار تومان است.
در اين ميان در گروه محصولات ايران خودرو نيز كمبود عرضه خودرو با شدت كمتري از محصولات سايپا ادامه دارد. در حال حاضر قيمت پژو 206 تيپ 2 در حالي به حدود 24 ميليون تومان رسيده كه نرخ كارخانهاي آن حدود 16 ميليون تومان است.
در اين هفته پژو 206 صندوقدار نيز در مدل V8 آن به قيمت حدود 27 ميليون تومان و مدل V9 نيز حدود 35 ميليون تومان عرضه ميشد اين در حالي است كه قيمت كارخانهاي مدل V8 تقريبا 19 ميليون تومان و مدل V9 نيز حدود 29 ميليون تومان است.
تندر 90 ايران خودرو نيز در مدل E1 آن به قيمت حدود 20 ميليون و 500 تومان و مدل E2 نيز به قيمت حول و حوش 23 ميليون تومان در برخي از نمايندگيها عرضه ميشد اين در حالي است كه قيمت رسمي تندر 90 مدل E1 ايران خودرو حدود 15 ميليون و 300 هزار تومان و مدل E2 نيز حدود 17 ميليون و 500 هزار تومان است.
پژو 405 نيز در حالي در برخي از نمايندگيها به قيمت حدود 17 ميليون و 500 هزار تومان عرضه ميشد كه نرخ كارخانهاي اين خودرو حول و حوش 14 ميليون تومان است.
قيمت پژو پارس سال نيز به حدود 24 ميليون تومان رسيده است در حالي كه قيمت كارخانهاي آن 18 ميليون و 200 هزار تومان است.
سمند LX نيز در حالي در برخي نمايندگيهاي فروش ايران خودرو به قيمت حدود 19 ميليون تومان عرضه ميشد كه قيمت كارخانهاي آن 16 ميليون و 200 هزار تومان است.
نكته قابل توجه در بازار خودروهاي پرتيراژ داخلي اين بود كه با توجه به كم شدن عرضه و حبابي بودن قيمتها، خريد و فروش چنداني در اين بازار صورت نگرفته و فروشندگان نيز قيمتهاي متفاوتي را براي محصولات پيشنهاد ميكردند.
در اين شرايط مشتريان در انتظار گشايش سايت فروش خودروسازان بزرگ هستند تا بتوانند خودروي مدنظر خود را با نوسان كمتر و با نرخهايي نزديك به قيمتهاي رسمي خريداري كنند.
اين درحالي است كه اواخر هفته خبرهايي نيز از موافقت اعضاي كميته قيمتگذاري خودرو با افزايش قيمت محصولات گروه صنعتي ايران خودرو و گروه خودروسازي سايپا به گوش ميرسيد (كه البته بنابر آخرين اخبار دولت با آزادسازي قيمتهاي خودرو موافقت نكرد).